גביע העולם הוא פסגת הכדורגל הבינלאומי, ומדי ארבע שנים הוא שובה את הקהל מכל רחבי העולם. ביוני 2018 ראינו סוף לדואופול הוותיק בעולם כדורגל הגברים כשצרפת ניצחה את קרואטיה בגמר מותח ברוסיה. אירוע הספורט השני בגודלו אחרי האולימפיאדה מושך יותר ממיליארד צופים ברחבי העולם, וזה הופך אותו לאחת מפלטפורמות השיווק היעילות ביותר עבור מפרסמים. גביע העולם הוא גם אחד הטורנירים הרווחיים ביותר עבור נותני החסות. חבילת הספונסרים למהדורת 2014 נמכרה ב-105 מיליון דולר, המחיר הגבוה ביותר ששולם אי פעם עבור הסכם חסות לטורניר. זה היה יותר מכפול ממה שספונסרים שילמו עבור כל מונדיאל קודם. המשך לקרוא כדי לדעת עוד על חבילות החסות הזמינות עם שותפים שונים במהלך גביע העולם של פיפ"א השנה וכיצד תוכל להיעזר בהן כמפרסם.
מהן החבילות השונות לספונסרים במונדיאל?
מונדיאל פיפ"א מציג שורה של שותפי פרסום שמקבלים זכויות חסות בלעדיות בתמורה לתשלום סכום כסף משמעותי. הערך של עסקאות חסות אלו משתנה בהתאם לסוג העסקה שנחתמת. הקטגוריות העיקריות של חבילות חסות כוללות:
- נותני חסות רשמיים: זוהי חבילת החסות בעלת הערך הגבוה ביותר. רק חברה אחת זוכה למעמד זה למשך הטורניר. נותני חסות רשמיים רשאים להשתמש בסימנים המסחריים הרשמיים של פיפ"א, כולל הלוגו של גביע העולם, בחומרי השיווק שלהם ובאצטדיונים שלהם. הם גם זוכים לארח אירועי אירוח עבור פקידי פיפ"א, והעובדים שלהם מקבלים כרטיסים מיוחדים כדי להשתתף במשחקים.
- נותני חסות של שאר העולם: אלו הספונסרים שאינם מהמדינה המארחת. הזכויות מוגבלות לשטח המדינה המארחת.
- נותני חסות לאומה המארחת: במדינה המארחת, פיפ"א חותמת על הסכם עם חברה אחת שתשמש נותנת החסות של המדינה המארחת. נותני החסות של המדינה המארחת יכולים להשתמש בסימנים מסחריים של פיפ"א ומונדיאל בחומרי השיווק שלהם.
- ספקים ושותפים רשמיים: ספקים ושותפים רשמיים אינם רשאים להשתמש בסימנים המסחריים של פיפ"א או המונדיאל בחומרי השיווק שלהם. עם זאת, הם רשאים להשתמש בלוגו של פיפ"א או גביע העולם או בשם החברה או הלוגו בכניסות לאצטדיון שלהם.
- ספקי מוצרים ושירותים ברישיון רשמי: ספקים אלה אינם מורשים להשתמש באף אחד מהסימנים המסחריים של פיפ"א או המונדיאל בחומרי השיווק שלהם. הם רשאים להשתמש בלוגו של פיפ"א או המונדיאל או בשם החברה או הלוגו בכניסות לאצטדיון שלהם.
חסות ויזה
ויזה הוא אחד הספונסרים המבוקשים ביותר של גביע העולם, לאחר שנתנה חסות לאירוע מאז מונדיאל 1990 באיטליה. החברה היא נותנת החסות הבלעדית של שירותי התשלום לכל אירועי פיפ"א. בנוסף, לוויזה יש גם הסכם חסות עם מועצת התאחדות הכדורגל הבינלאומית (IFAB), המפקחת על חוקי המשחק לפיפ"א ולכל התאחדות כדורגל ברחבי העולם. בשנת 2018, ויזה היא השותפה הרשמית של שירותי התשלום לגביע העולם לנשים של פיפ"א, הנערך בצרפת בין ה-7 ביוני ל-7 ביולי. הסכם החסות הופך את ויזה לשותפת שירותי התשלום הרשמית לאורך כל האירוע, כאשר החסויות כוללות גם את הרשמי שותף שירותי תשלום בהגרלה הרשמית וההגרלה הסופית. השותפות מאפשרת ל-Visa לארח שורה של פעילויות, לרבות פסטיבל האוהדים של ויזה, מקום חווית מעריצים בחוץ המארח מוזיקה חיה, בידור ואירועים אחרים.
חסות של מקדונלדס
ענקית המזון המהיר העולמי חתמה כשותפה רשמית של פיפ"א בשנת 1998. בשנת 2018, מקדונלד'ס היא אחת הספונסרות הראשיות של גביע העולם. החברה היא אחת משמונה שותפי פיפ"א שזכאים להשתמש בלוגו הרשמי של גביע העולם בחומרי השיווק שלהם. למקדונלד'ס ניתן גם שטח פרסום בחינם באתר האינטרנט הרשמי של פיפ"א, וכן באתר של כל התאחדות הכדורגל הלאומית. הסכם החסות בין מקדונלד'ס לפיפ"א מאפשר לחברה לארח אירועי אירוח עבור בכירי פיפ"א ועובדיהם במונדיאלים ובאירועי כדורגל חשובים אחרים.
חסות באדווייזר
באדווייזר הוא אחד המותגים המוכרים בעולם ושותף ותיק של פיפ"א. מותג הבירה נותן חסות למונדיאל מאז 1986 כאשר חתם לראשונה על חוזה עם קונפדרציית הכדורגל הברזילאית (CBF). בשנת 2018, באדווייזר הוא שוב נותן חסות ראשי לטורניר. כנותנת חסות גדולה, באדווייזר זכאית להשתמש בלוגו הרשמי של גביע העולם של פיפ"א בחומרי השיווק שלה. Budweiser יכולה גם להשתמש בלוגו על האריזה שלה במדינה המארחת. בנוסף לכך, באדווייזר זכאי לארח אירועי אירוח עבור בכירי פיפ"א ועובדיהם במונדיאל ובטורנירי כדורגל אחרים.
סיכום
גביע העולם הוא אירוע הספורט הנצפה והעוקב ביותר בעולם. היא מושכת יותר ממיליארד צופים ברחבי העולם והיא אחת מפלטפורמות השיווק היעילות ביותר עבור מפרסמים. האירוע מהווה גם הזדמנות פיננסית משמעותית עבור נותני החסות. עסקאות החסות של גביע העולם של פיפ"א משתנות בהתאם לקטגוריה של השותף. נותני החסות הרשמיים מקבלים את זכויות החסות הרווחיות ביותר, בעוד שספונסרים מקבלים הטבות מוגבלות יותר.